fredag 27 mars 2009

Fläkten som Gud glömde!

Vill du ha hela historien, läs all text. Vill du ha en snabbversion, läs endast sista raden.
(Bilder kommer så fort jag fotat 'eländet', just nu vill jag inte ens se sk**en)


I december hittade vi äntligen en köksfläkt som vi gillade och som passade i vårt utrymme över spisen. En fläkt av märket Gorenje. Det har varit väldigt svårt att hitta någon, förutom den som gick på över 20 000 - inte riktigt i vår prisklass.....



Vi var jätte nöjda då vi la beställningen och blev rätt besvikna då vi fick höra att fläkten var restad och inte skulle komma hem till oss förrän i början av februari.
Även julmaten fick alltså lagas utan fläkt....

Den kom redan sista veckan i januari, hurra!!
En vecka senare hade motorn gått sönder..... Vi ringer upp och anmäler fläkten till Söderkyl (Gorenjes reperatörs-leverantör) som lovar att fixa den inom 3-4 arbetsdagar. De ska bara få hem en ny motor.



7 dagar går, jag ringer till Söderkyl igen som låter meddela att motorn inte kommit men borde finnas hemma vilken dag som helst.



2 veckor går, jag ringer till Söderkyl igen som nu talar om att alla de motorer de fått hem varit trasiga men att de skulle få 10 st nya dagen efter.



Drygt 1 vecka till går och jag ringer igen - inga motorer var hela i sista partiet heller och nu vet de inte hur lång tid det kommer ta innan de får hem nya. *suck*
Då ringer jag till Gorenje direkt. De vet inte varför vi inte fått någon ny motor eftersom de skickat så många och har ingen aning om att de skulle vara trasiga. Jag blir uppmanad att ringa Söderkyl igen. Vilket jag gör men utan resultat eftersom de fortfarande inte vet när de får hem nya fläktar.



Vi väntar snällt i nästan två veckor till och ringer sen Gorenje igen. Den här gången får jag prata med en kille som lovar att ringa upp Söderkyl själv och se till att vi får vår fläkt lagad a.s.a.p. samt lovar att återkomma till oss samma dag. Han vill även kompensera oss på något sätt eftersom vi fått vänta så länge.
Jag väntar hela dagen - ingen ringer tillbaka.



Jag kontaktar KO som absolut vill att jag ska anmäla företaget och genast kräva att fläkten blir lagad eller utbytt. Det är vad man som konsument kan göra.
Så jag ringer Gorenje igen. Då får jag veta att den killen jag pratade med dagen innan blivit akut sjuk och skjutsats hem strax efter mitt samtal. Ingen annan vet något om mitt ärende.

Jag får dra hela storyn igen (samt hotar med anmälning) och denne man lovar att fixa det samt ge oss någon slags kompensation för att vi fått vänta så länge. Även han lovar att återkomma samma dag då han fått besked av Söderkyl. Ingen ringer.....


Dagen efter det ringer Söderkyl och säger att de har fått hem en fläkt. Äntligen!
Reperatör kommer och byter motorn. Halleluja! Fläkten fungerar igen!
Men inget samtal från Gorenje och ingen kompenstation än så länge.... Det har bara gått tre dagar sen samtalet men de kunde ju åtminstone ha ringt som de lovade, två gånger om.

Hela proceduren tog alltså 7 veckor!

Idag funkade fläkten - ända till lunch - då den började låta som ett smatterband.... Det ska bli så roligt (inte) att ringa till Gorenje igen på måndag *suck* Undrar om de saknat mig?!?


Köp aldrig en produkt från Gorenje!!!

1 kommentar:

Hellen sa...

Du glömde skriva..
Fortsättning följer!!